Aktualności

Kurt Rosenwinkel – Nowa gwiazda światowej gitary

Photo - Kurt Rosenwinkel GOLD8579

Zadebiutował w 1990, po trzech latach nauki, porzucił studia, by wyruszyć w trasę z zespołem Gary’ego Burtona. Dzięki złożonej harmonii oraz wielowątkowej melodyce, Rosenwinkel szybko został doceniony przez największych. Już po dwóch latach od debiutu, pojawił się, jako sideman na płycie Burtona – „Six Pack”.

Jazz Top w Blue Note: Ozmosys
Omar Hakim, Rachel Z, Kurt Rosenwinkel, Linley Marthe
07.11.2019, godz.20:00

Od tamtego czasu Rosenwinkel regularnie pojawia się na płytach i trasach koncertowych u boku jazzowych znakomitości. Jednak w centrum jego działań artystycznych pozostają jego autorskie projekty. Dziesiątego marca 2017 roku, Kurt Rosenwinkel wydał swoją, już dwunastą płytę, zatytułowaną „Caipi”, które jest nazwą brazylijskiego koktajlu, podobnego do mojito. Po tytule można stwierdzić, że zamysłem gitarzysty było stworzenie nietypowej mieszanki. Rosenwinkel uzyskał rocko-jazzowy splot z wyraźnymi brazylijskimi rytmami, które dla Amerykanina symbolizują naturalną skłonność do melodii.

Rosenwinkel przygotowywał tę płytę aż 10 lat! Praktycznie wszystkie utwory z „Caipi”, zostały zagrane przez samego muzyka, grając nie tylko na gitarze, ale także na basie, fortepianie oraz na perkusji i perkusjonaliach. Przykładowo, ballada „Ezra” jest nazwana po imieniu jego najmłodszego syna, albo „Little B” – hołd na cześć jego starszego syna Silasa, który za czasów bycia brzdącem, miał ksywkę „Little Bear”, czyli mały niedźwiedź. W sumie „Caipi” liczy 11 utworów.

Chociaż większość instrumentów na albumie zagrał Rosenwinkel, znalazło się miejsce dla kilku ważnych gości. Chociażby Amanda Brecker, córka wokalistki Eliane Elias i trębacza Randy’ego Breckera. Zapewniła portugalski tekst do utworu „Kama” oraz wspiera partie wokalne w innych utworach. Eric Clapton wnosi swój wkład w „Little Dream”, a były muzyczny partner Rosenwinkla – Mark Turner odznacza się swoim potężnym saksofonem tenorowym w „Ezra” oraz „Casio Escher”.

„Musiałem mieć Marka na tym albumie. Bardzo ważne było dla mnie, aby ta bliska mi osoba, uczestniczyła w powstawaniu nowej płyty”. – mówi Rosenwinkel. Swój udział miał również młody brazylijski multiinstrumentalista i piosenkarz Pedro Martinsa.

Odnosząc się do swojej nowej roli, jako autora tekstów, Rosenwinkel powiedział: „Pisanie piosenek z tekstami zawsze było częścią mojego muzycznego świata, ale zazwyczaj pozostawały w mojej prywatnej sferze. Przy „Caipi” uświadomiłem sobie, że są to piosenki liryczne i że ostatecznie je zaśpiewam. To zdecydowanie coś innego niż inne moje albumy, ale jest to dla mnie znajome miejsce, którego kwestią jest robienie tego, czego muzyka aktualnie potrzebuje”.