Aktualności

Doświadczenie Omara Hakima

Omar Hakim
Photograph by John Abbott
©www.johnabbottphoto.com

Perkusista totalny, odnajdujący się dosłownie w każdym gatunku muzycznym. Współpracował z największymi gwiazdami sceny jazzowej, rockowej oraz popowej. Można było go zobaczyć na jednej scenie z Milesem Davisem, Davidem Bowiem, Marcusem Millerem, Stingiem, Richardem Boną i Daft Punkiem!

Jazz Top w Blue Note: Ozmosys
Omar Hakim, Rachel Z, Kurt Rosenwinkel, Linley Marthe
07.11.2019, godz.20:00

Urodził się w Nowym Jorku w bardzo muzykalnej rodzinie, dlatego nie dziwi fakt, że Omar zaczął grać na perkusji w wieku pięciu lat. Mając 10 lat występował już publicznie wraz ze swoim ojcem – Hasanem Hakimem w zespołach Duke’a Ellingtona i Counta Basiego. Dzięki tak wczesnemu startowi, Omar już wtedy pracował nad podstawami swojego solidnego oraz oryginalnego stylu grania na perkusji. Przyjaźń jego ojca z Johnem Coltranem pozwalała młodemu Omarowi spędzać wiele czasu na pobieraniu nauk od Arta Blakely’ego i Elvina Jonesa. Najbardziej  zależało mu aby na początku opanować samą technikę grania, w tej kwestii doglądał go Clyde Lucas – perkusista Counta Basiego.

Starając się poszerzyć swoje horyzonty (i wdrażając teorię Duke’a Ellingtona, że „istnieją tylko dwa rodzaje muzyki: dobra i zła”) Omar przestał się ograniczać tylko do grania jazzu. Rozwijając karierę otworzył się na inne gatunki muzyczne, łącząc różne style grania w taki sposób, jaki żaden inny perkusista przed nim nie próbował.

Mając zaledwie 21 lat w 1980 roku, reputacja młodego Omara szybko rosła wśród muzyków w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności na scenie nowojorskiej. Jego szkolny kumpel i dobry przyjaciel Marcus Miller przedstawił go producentowi i mistrzowi wibrafonu – Mike’owi Manieri, który właśnie kończył produkcję albumu „Tochika” dla japońskiego gitarzysty Kazumi Watanabe. Dwaj perkusiści, występujący na tej płycie, nie byli dostępni, aby wystąpić we wiosennej trasie Japończyka, dzięki czemu przed Omarem otworzyła się wielka okazja. Ciepłe słowa Millera i Manieri na temat perkusisty sprawiły, że Watanabe bez namysłu zabrał ze sobą Hakima. Następnie zaczął występować z Big Bandem Gila Evansa, Davidem Sanbornem i Mikem Manierim. Niedługo potem dołączył do przełomowego dla świata muzyki, zespołu fusion Weather Report, z którym był związany na stałe do czasu rozpadu w 1985 roku. Oprócz trzech albumów nagranych z tą formacją, Hakim wystąpił na płycie „Let’s Dance” Davida Bowiego.

Jego sukcesy doprowadziły go do wielu innych, głośniejszych współprac w przełomowych nagraniach takich artystów, jak: Miles Davis („Tutu”, „Music from Siesta”), Dire Straits („Brother in Arms”, „Money for Nothing”) czy Sting („The Dream of the Blue Turtles”). Dzięki tym wielkim osiągnięciom, w 1989 roku udało się Hakimowi nagrać i wyprodukować swój pierwszy solowy album – „Rhythm Deep”, który przyniósł mu pierwszą nominację do nagrody Grammy.

Na początku lat 90. Omar koncertował i nagrywał z Lionelem Ritchie oraz Madonną, współpracując z nią przez osiem lat. W tym okresie pracował również nad albumem Michaela Jacksona – „HiStroy”. Omar śledził najnowsze nowinki związane z perkusją i podążał za najnowszymi trendami technologicznymi. Był tak podekscytowany rozwojem V-Drums od Roland Musical Instruments, że został ich pierwszym, międzynarodowym rzecznikiem. W tamtym czasie, jego wszechstronność i rozpoznawalność, sprawiały, że stał się najbardziej pożądanym bębniarzem w całej branży muzycznej! Odnajdywał się w każdym gatunku: jazzie, fusion, rocku, popie czy R&B.

Omar w nowym Millenium nie zwalnia tempa i w 2002 roku nagrywa album z Bobbym McFerrin’em, Chickiem Coreą, Richardem Boną i Gilem Goldsteinem o tytule „Beyond Words”. Formacja swoimi materiałami podbija serca ludzi na całym świecie, odbywając tournee po Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. W 2009 roku nawiązał kontakt z niezwykle utalentowaną pianistką i kompozytorką – Rachel Z (obecnie już małżonką), doprowadzając do narodzin zespołu The Trio of Oz (tym trzecim był basista Maeve Royce). Ich pierwszy album to uznana przez krytyków podróż po nowo zaaranżowanych piosenkach muzyki popowej i alternatywnej, na czystą improwizację i wariację jazzową.

W 2012 roku, Hakim otrzymał zaproszenie od zespołu Daft Punk, aby wziąć udział w nagraniach do ich albumu „Random Access Memories”. Jego zaraźliwy groove można już było usłyszeć na przebojowym singlu „Get Lucky” oraz na kilku innych utworach. Po owocnej współpracy z francuskimi muzykami, Hakim zajął się własnym, długo wyczekiwanym albumem – „We are one”.