Większość z nas, gdy myśli o Janie „Ptaszynie” Wróblewskim, ma przed oczami niezliczone doświadczenia koncertowe, gros wydawnictw płytowych czy porywające partie solowe na saksofon (głównie tenorowy). Ale to tylko część prawdy.
20.03.2020, godz. 20:00
Jan „Ptaszyn” Wróblewski
Wszystko zaczęło się w roku 1936 w Kaliszu, gdzie Jan przyszedł na świat, ale później, mimo częstych przeprowadzek zawsze powracał do Poznania, gdzie zostawił swe serce. Nie od początku jednak dał się poznać jako talent saksofonowy, gdyż pierwsze muzyczne kroki stawiał jako pianista. Uczył się także gry na klarnecie i trąbce, a podczas nauki w kaliskiej szkole muzycznej grał w tamtejszym zespole jazzu tradycyjnego.
Można śmiało powiedzieć, że Jan „Ptaszyn” Wróblewski sprawił, że jazz na stałe zadomowił się w Poznaniu. Studiując na tutejszej politechnice, założył własny zespół, współpracował z Kwintetem Jerzego Miliana, a w roku 1956 został zaproszony do Sekstetu Krzysztofa Komedy. Przygoda z tą formacją była stała się furtką do polskich i światowych scen. Zagrali razem na otwarciu poznańskiego oddziału TVP, a także na festiwalach jazzowych w Sopocie (1956-1957).
Przełomem dla Jana okazał się rok 1958, kiedy to został wybrany przez jednego z największych promotorów jazzu w USA, George’a Weina do International Newport Band. Każdy muzyk w tym zespole był z innego kraju, a „Ptaszyn” został pierwszym polskim jazzmanem i jedynym przedstawicielem krajów zza „żelaznej kurtyny”, który w nim zagrał. Ten występ na Newport Jazz Festiwal został zarejestrowany w filmie „Jazz on Summer’s Day”. W swojej karierze koncertował na wszystkich kontynentach z takimi gigantami jazzu, jak choćby Louis Armstrong, Sonny Rollins, Charles Mingus czy Benny Goodman.
Jan „Ptaszyn” Wróblewski dał się poznać światu nie tylko jako wirtuoz saksofonu, ale także jako genialny kompozytor. Pisał piosenki m. in. dla Ewy Bem czy Andrzeja Zauchy, a także współpracował jako aranżer z wieloma orkiestrami (Orkiestra Polskiego Radia, Orkiestra Studia S-1, big band Andrzeja Trzaskowskiego). Jest autorem muzyki filmowej do takich obrazów, jak choćby „Pan Anatol szuka miliona” Jana Rybkowskiego czy „Jej portret” Mieczysława Waśkowskiego.
Umiłowanym jazzem zajmuje się także poza sceną. Od ponad 40 lat zajmuje się propagowaniem tego gatunku. Współpraca z wielkim propagatorem jazzu, Willisem Conoverem, zaowocowała powstaniem audycji „Trzy Kwadranse Jazzu”, którą Ptaszyn prowadzi nieprzerwanie od roku 1970 w radiowej Trójce. W latach 1968- 1978 kierował Studiem Jazzowym Polskiego Radia. Przez pewien czas mogliśmy także oglądać go w telewizyjnym programie Jan Ptaszyn Wróblewski prezentuje. Od zawsze chciał zarażać swoją pasją innych ludzi, dlatego od 1982 prowadził zajęcia w czasie Warsztatów Muzycznych w Chodzieży.